تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه
تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان 2017-08-20 تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان
تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان
Author:
https://sainachemistrypolymer.ir
body

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان،پوشش مناسبی برای کف در برابر مواد شیمیایی ،روغن ،سایش و تخریب می باشند.هر دو به راحتی شسته می شوند و طول عمر بالایی دارند.با توجه به این شباهت ها، این کفپوش ها ، وابسته به کاربردشان،مزیت هایی نسبت به یکدیگر دارند.برای انتخاب درست به دلایل و ویژگی آن ها نگاهی می اندازیم:

کفپوش اپوکسی یک پلیمر ترموست که در سه نوع فرمول شیمیایی پایه آب، پایه حلال و 100 درصد جامد به عنوان کفپوش کاربرد دارد.هر کدام از این فرمولاسیون ها دارای ضخامت های مختلفی بین 3تا 10 میلیمتر می باشند.بهترین نوع آنها اپوکسی از نوع 100 درصد جامد می باشد.زیرا بسیار سخت و مقاوم بوده است و درجه ضخامت آن مناسب برای پر کردن ترک های بسیار کوچک است. کفپوش اپوکسی برای استفاده روی بتن به خصوص بتن هایی که نیاز به تعمیر و بازسازی دارند ، بسیار مناسب است.

پلی یورتان مانند اپوکسی یک پلیمر ترموست و عملکرد پوشش دهی بالایی دارد.بهترین نوع آن پلی یورتان آلیفاتیک است که به میزان 60% تا 70% جامد است و فقط 2 تا 3 میلیمتر ضخامت دارد که برخلاف اپوکسی قابل تنظیم نیست.پلی یورتان نسبت به اپوکسی انعطاف پذیرتر است. این ویژگی آن باعث میشود که ضربه را راحت تر جذب کند.از دیگر مزایای آن، میتوان به مقاومت آن در برابر اشعه UV اشاره کرد.این کفپوش در برابر آفتاب و تغیر دما مقاوم تر از اپوکسی بوده و تغیر رنگ نمی دهد.

کفپوش پلی یورتان بر خلاف اپوکسی ، با بتن به راحتی پیوند نمی خورد و نمیتواند عامل خوبی برای پوشاندن ترک های ریز باشد.این ماده چون پایه حلالی دارد در حین استفاده از آن باید از محافظ تنفسی استفاده کرد.

اپوکسی را در صنایعی که دارای ماشین آلات سنگین ، مراکز لجستیک و جاهایی که وسایل نقلیه پرتردد می باشد استفاده میکنیم . زیرا محکم تر و با دوام تر در مقایسه با کفپوش پلی یورتان، در برابر فشار می باشد.

کفپوش پلی یورتان را در صنایع غذایی مثل :شیر، پنیر و لبنیات که در معرض اسید لاکتیک می باشد، استفاده میکنیم. زیرا نرمی و کشسان بودن آن باعث مقاومت آن در برابر ضربه خراش و سایش می باشد و گزینه مناسبی برای اتاق های انجماد تا دمای 30- درجه سانتی گراد، است.این کفپوش در برابر مواد اسیدی مقاوم تر است و زمانی که در مجاورت آن ها قرار بگیرد، خورده نمیشود و تغیر رنگ نمی دهد.در نتیجه مناسب برای صنایعی که با اسید سر و کار دارند ، می باشد.مثل صنایع باتری سازی.

کفپوش اپوکسی در مقایسه با پلی یورتان در برابر نم و رطوبت بسیار مقاوم تر است . پس برای محیط های مرطوب، کفپوش اپوکسی اولویت دارد.

یکی درگر از تفاوت های این دو کفپوش ، مدت خشک شدن آن است.مدت زمان خشک شدن کفپوش پلی یورتان به دلخواه میتواند تنظیم شود.اما یرای خشک شدن کفپوش اپوکسی حداقل یک هفته نیاز است.

به طور کلی اگر کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی را با هم استفاده کنیم،بهترین عملکرد را خواهیم داشت.به این صورت که روی کفپوش اپوکسی جهت مقاوم سازی آن در برابر اشعه UV،زرد شدگی و خراشیدگی ،پلی یورتان پاشیده شود.