ضخات اپوکسی را چگونه تشخیص دهیم؟ - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه
ضخات اپوکسی را چگونه تشخیص دهیم؟ 2019-04-13 چگونه ضخامت کفپوش اپوکسی را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص عمضخات اپوکسی را چگونه تشخیص دهیم؟ - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه | چگونه ضخامت کفپوش اپوکسی را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص عم
ضخات اپوکسی را چگونه تشخیص دهیم؟
Author:
https://sainachemistrypolymer.ir
body

ضخات اپوکسی را چگونه تشخیص دهیم؟

چگونه ضخامت کفپوش اپوکسی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص عمر کفپوش اپوکسی نباید از روی ظاهر آن قضاوت کرد برای معلوم شدن کیفیت جنس کفپوش اپوکسی و مطلوب بودن آن باید ضخامت آن را بررسی کرد. دستگاه ضخامت سنجی به نام اِلکومتر این امکان را به ما می دهد تا قطر کفپوش اپوکسی را بسنجیم. این دستگاه همچنین قطر رنگ ، انواع روکش ها و گالوانیزه را تشخیص می دهد.

دو راه برای اندازی گیری ضخامت اپوکسی از طریق دستگاه الکومتر وجود دارد :

  • راه مخرب : به این شکل است که یک تیکه کوچکی از کفپوش اپوکسی را برش داده و توسط الکومتر ضخامت آن را ارزیابی می کنند.
  • راه غیر مخرب : از تکنیک های خاصی مانند مغناطیس و القای میدان مغناطیسی انجام داده می شود. برای کفپوش ضرری به ارمغان نمی آورد. این نوع ارزیابی در دو سطح فولاد مغناطیسی مانند فولاد ضد زنگ و سطح غیر فلزی مانند آلومینیوم صورت می گیرد.

دستگاه ضخامت سنج الکومتر در مدل های 121 ، 101 ، 456 تولید شده که مدل 456 جدیدترین مدل است و تا قطر 30 میلیمتر را اندازه گیری می کند و اغلب برای اندازه گیری ضخامت کفپوش اپوکسی رو سطوح فلزی و آهنی است. یکی از بهترین روش های سنجش و اندازی گیری ضخامت اپوکسی ها ، روش p.i.g می باشد.روش کارکرد الکومتر 456 بسیار آسان است . بدین صورت است که ابتدا کابل متصل به دستگاه را روی سطح مورد نظر قرار داده سپس عدد روی دستگاه را بخوانید.

ضخامت اپوکسی ها بسته به محلی که می خواهد استفاده شود و وزنی که باید تحمل کند تفاوت دارد.مثلا سطوحی مانند کف آزمایشگاه ها و سالن های غیر صنعتی یعنی سالن های اداری و بیمارستان ها ، ضخامت کفپوش اپوکسی باید تقریبا بین 1500 و 1000 میکرون باشد. ولی اگر بنا باشد که محل های مورد نظر جهت اجرای اپوکسی کف ، سالن های صنعتی ، تولیدی ، کارخانجات ، انبار ها و به طور کلی محل هایی که رفت و آمد ماشین های صنعتی و حمل و نقل بسیار زیاد است ، باشد ضخامت اپوکسی کف باید حدودا 3000 میکرون باشد.

تست ها و آزمایشات مربوط به کفپوش اپوکسی:

در دو دسته تست قابل انجام است:

1- تست های قبل از اجرای کفپوش اپوکسی : رطوبت سطح – دمای محیط –  دانسیته و وزن مخصوص روکش اپوکسی – نسبت اختلاط جزء A به B – استحکام سطح و عدم وجود نقاط سست –  تمیز کاری سطح – اطمینان از اختلاط کامل دو جزء 

2- تست های بعد از اجرا کفپوش اپوکسی : تست ضخامت کفپوش – تست چسبندگی یا pull off – تست های بصری به جهت یکنواختی و عدم وجود حفره و حباب- و ….