منظور از زمان پخت شدن اپوکسی - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه
منظور از زمان پخت شدن اپوکسی 2019-02-06 مراحل پخت شدن (سخت شدن ) رزین اپوکسی اختلاط هاردنر و رزمنظور از زمان پخت شدن اپوکسی - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه | مراحل پخت شدن (سخت شدن ) رزین اپوکسی اختلاط هاردنر و رز
منظور از زمان پخت شدن اپوکسی
Author:
https://sainachemistrypolymer.ir
body

منظور از زمان پخت شدن اپوکسی

4.2 امتیاز - 6 نفر

مراحل پخت شدن (سخت شدن ) رزین اپوکسی

اختلاط هاردنر و رزین اپوکسی آغاز یک واکنش شیمیایی است که آنرا از حالت مایع به جامد تبدیل می کند، کل این زمان واکنش شیمیایی Curing time یا زمان سخت (پخت) شدن می گویند.

وضعیت ژل شدن نیز حالتی است که در حد فاصل بین حالت مایع و سخت شدن اتفاق می افتد و مطابق شکل روبرو باشد.

اپوکسی و رزین های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که هنگام خرید فروشنده به شما می گوید این هاردنر را 1 به 2 بزن، یا می گوید نسبت آن یک به دو است ، این به این مفهوم است که اپوکسی یا(جزء اول)را باید دو واحد برداری و هاردنر (جزء دوم ) باید یک واحد وزنی مصرف شود… همیشه عدد بزرگتر مربوط به اپوکسی است ؛ و عدد کوچکتر مربوط به هاردنر مگر اینکه نسبت 1 به 1 باشد که هر دو باید به نسبت وزنی مساوی مخلوط بشوند.

1- زمان قابل اعتماد (حالت مایع)

به مدت زمانی گفته می شود که مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر همچنان مایع بوده و ویسکوزیته آن افزایش نیافته است و قابلیت اعمال در محل کار را داراست و به شکل ظرف و قالب در می آید. کلیه فرآیند اعمال می بایست در همین بازه زمانی انجام شود تا در انتهای کار ، یک پیوند پلیمری مستحکم بدست آید.

2- پخت اولیه ( حالت ژل)

در این مرحله ، مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر شروع به سفت شدن می کند و قابلیت کار کردن و اعمال را از دست می دهد بطوریکه حالت چسبناکی پیدا کرده و دیگر به خود شکل نمی گیرد . اگر نیاز به اعمال لایه دوم و بیشتر باشد بطوریکه بصورت شیمیایی به لایه اول بچسبد ، می بایست در همین مرحله اعمال گردد چون هنوز واکنش شیمیایی مخلوط اپوکسی به پایان نرسیده است.

3- پخت نهایی ( حالت جامد)

در این حالت مخلوط اپوکسی بصورت جامد در آمده است و قابلیت شکل دهی و ساب پذیری را دارد . در این مرحله سطح کار با ناخن انگشت فرو نمی رود و مخلوط اپوکسی پس از هفت روز به 95 درصد مقاومت نهایی خود رسیده است ، لذا در این مرحله می توان کلیه گیره ها و فیکسچر ها را جدا کرد. پنج درصد باقی مانده از استحکام نیز بعد از هفت روز حاصل می گردد.

مفهوم کلی زمان پخت (Curing time):

عمده زمان کار با اپوکسی شامل زمان اعمال و سخت شدن آن می شود . زمان اعمال ، مدت زمان در دسترس جهت اختلاط ، اعمال ، همسوار سازی (Leveling) ، شکل دهی ، مونتاژ و تثبیت می باشد . زمان سخت شدن یک اپوکسی از آنجایی اهمیت دارد که تعیین کننده موارد زیل خواهد بود:

*مدت زمان انتظار جهت باز کردن بست ها و فیکسچرها

*مدت زمان انتظار جهت ساب زدن و سمباده زنی و اعمال سطح جدید یا مرحله بعدی فرآیند.

سرعت ( پخت کنندگی )هاردنر :

هر هاردنر دارای یک دمای اییده آل سخت کننندگی می باشد ، تقریبآ در گستره دمایی 15+ همه مخلوط هاردنر و اپوکسی فرآیند فوق الذکر را طی خواهند کرد اما سرعت واکنش آنها به شدت وابسته به دمای محیط می باشد. اهمیت انتخاب درست نوع هاردنر با توجه به وضعیت و دمای کار و همچنین نوع کار ، می تواند زمان اعمال مناسبی در اختیار قرار دهد . معمولا این اطلاعات بر روی لیبل و برگه اطلاعات محصول درج شده اند و در قسمت pot life می توانید آن را بیابید.

pot life اصطلاحی است که برای مقایسه سرعت پخت هاردنرهای مختلف از ان استفاده می شود . اصطلاحآ واحدی از زمان می باشد که مقدار مشخصی از مخلوط اپوکسی ( معمولآ 100 گرم) در دمای معمول (72 درجه فارنهایت / 22 درجه سانتی گراد) بصورت مایع باقی می ماند. از آنجایی که در اندازه گیری pot life مقدار و حجم معینی از اپوکسی و هاردنر بکر می رود لذا عمومآ زمان pot life از زمان قابل اعمال ( که معمولا بصورت یک فیلم 2-4 میلیمتری است) به مراتب کمتر می باشد.

فرآیند پخت زمان بر است.. فرآیند تبدیل ملات اولیه اپوکسی که بصورت مایع است، به حالت محکم و سخت تر از سنگ نیاز به مهلت و زمان دارد تا کامل پخته شود و به هیچ عنوان از روی آن نباید راه رفت و عبور کرد تا مرحله پخت کامل شود.

بنظر می رسد که اپوکسی سریع مستقر و قابل استفاده می شود ، اما فقط چون بنظرمی آیدکه سفت شده است به آن معنا نیست که آماده است. حداقل 18 تا 24 ساعت طول می کشد تا بتوان با خیال راحت روی آن راه رفت . پخت کامل یعنی زمانیکه اپوکسی شکل و سختی نهایی خود را گرفته است ، می تواند تا 30 روز به طول بیانجامد. دماهای پایین موجب کندتر شدن انجام واکنش می شود.در واقع اعمال اپوکسی در دماهای زیر 60 درجه فارنهایت پیشنهاد نمی شود چون هم خیلی دیر انجام می شود هم ممکن است اشکال ایجاد کند. بطور معمول در تابستان 24 ساعت زمان لازم داریم و در زمستان 48 ساعت زمان لازم داریم.