کلین روم یا اتاق های تمیز - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه
کلین روم یا اتاق های تمیز 2019-03-03 کلین روم چیست؟ کلین روم یا اتاق تمیز در واقع مکانی استکلین روم یا اتاق های تمیز - ساینا شیمی پلیمر، تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی با 26 سال تجربه | کلین روم چیست؟ کلین روم یا اتاق تمیز در واقع مکانی است
کلین روم یا اتاق های تمیز
Author:
https://sainachemistrypolymer.ir
body

کلین روم یا اتاق های تمیز

4.3 امتیاز - 8 نفر

کلین روم چیست؟

کلین روم یا اتاق تمیز در واقع مکانی است بسیار تمیز ، که قطر ذرات معلق در هوا در آن در حد میکرون و زیر میکرون می باشدو مشخصآ در این محیط مقدار آلاینده ها ی زیست محیطی بسیار پایینتر از آلاینده ها در یک محیطبسته می باشد. امروزه این کلین روم ها با استفاده از ساندویچ پانل ها ساخته می شوند.

تاریخچه کلین روم

با پیشرفت فناوری در دهه 1940 میلادی ، کارشناسان و محققین کشورهای پیشرو غربی در جریان تولید و نوآوری به مشکلاتی برخورد می کردند که همیشگی نبود ولی بر روند کارهای تولیدی و تحقیقاتی آن ها تآثیر منفی داشتند. پس از بررسی های زیاد محققین در این زمینه ، ریشه این مشکلات را در وجود گرد و غبار و آلودگی ها در فضای اتاق و یافتند و چاره آن را در درزبندی دربها و و رنگ آمیزی در دیوارها دیدند و نام اتاق های سفید (White Room) را برای آنها انتخاب کردند .

در این اتاق ها قطر ذرات قابل دیدن 25 میکرون به بالا بود که با پیشرفت فناوری حتی وجود این حجم ذرات در اتاق قابل قبول نبود و نیاز بر این بود تا ذرات با قطر نیم میکرون هم تحت کنترل باشند و از این رو با استفاده از ساندویچ پانل های پلی اورتان و درزبندی درست ، از ابتدای دهه 1970 فضاهایی ساخته شد که که واژه اتاق تمیز (Clean Room) کلین روم را بر آن نهادند. همچنین در دهه 1990 با پیشرفت فناوری تولید ساندویچ پانل ها که شامل ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی است ، کلین روم هایی ( اتاق تمیزی ) ساخته شدند که حتی ذرات با قطر پنج صدم میکرون به بالا نیز در آنها تحت کنترل بود.

کاربردهای اتاق تمیز

کلین روم در داروسازی:

  • در آمپول پر کنی
  • میکروب شناسی حیوانی 
  • تولید آنتی بیوتیک ها
  • تولید داروهای معمولی و طبیعی 

کلین روم در پزشکی:

  • در جراحی های معمولی و حساس و دقیق
  • اتاق بازگشت به حالت طبیعی
  • اتاق نوزادان
  • اتاق بیماران تحت نظر خاص

کلین روم در صنعت هوایی:

  • صنایع هواپیمایی
  • سیستم های ناوبری
  • تعمیرات و اور هال قطعات حساس و دقیق و مونتاز آن ها

کلین روم در صنعت:

  • در صنعت نیمه هادی – الکترونیک – ابزار دقیق مانند : ژیروسکوپ ، راکت، ساعت، دستگاه های اندازه گیری ، بالبرینگ ها
  • اپتیک- تولید لیزر

تجهیزات کلین روم:

بطور قطع تجهیزاتی که در کلین روم مورد استفاده قرار می گیردنباید آلاینده ها و ذرات معلق در هوا را به خود جذب کند و باعث تجمع این ذره ها شود. همچنین این تجهیزات نباید باعث مختل شدن مسیر جریان هوا شوند. تجهیزات کلین روم باید در مقابل مواد شوینده و ضد عفونی کننده مقاوم باشند و براحتی پاک شوند .

1- تجهیزات هواساز کلین روم

طراحی سیستم هواساز بر اساس کلاس تمیزی و حجم محیط کار مورد نظر صورت میگیرد تا بر مقاومت استاتیک سیستم هویی محیط کار غلبه کند و میزان چرخش حجمی هوا در هر دقیقه تآمین کند. فیلترهای هپا در خروجی هوا قرار گرفته و کار پاسازی ابتدایی آلاینده ها و ذرات بالای 0.5 میکرون را انجام می دهند.

به منظور افزایش کارایی سیستم و طول عمر فیلتر های هپا ، از چند بستر پیش فیلتر در هواسازها در قسمت های متفاوت قبل و بعد از فن ، با مشخصات فنی مربوطه مطابق استاندارد استفاده می گردد.

این هواسازها هایژنیک ، با بدنه داخلی stainless steel  دارای فن PLUG  و سیستم رطوبت زن و صداگیر و دارای گواهینامه های CE و EUROVENT می باشند.

2- کانالهای هوا

عمده کانالهای هوا جهت استانداردهای فشار پایین تهیه شده اند . این کانال ها از جنس پلی یورتان و یا پوشش گالوانیزه طراحی شده برای تطابق با استانداردهای فشار (Medium Pressure Ducts) طراحی شده اند . این کانال ها ضمنآ بسته به محیط کار طوری طراحی می شوند که کمترین میزان مقاومت نسبت به جریان هوا را داشته باشند و تمامی خروجیهای هوای انها با چسب سیلیکون کاملآ آب بندی شده تا از Leak هوایی جلوگیری به عمل آید . یک پنل دسترسی در صورت نیاز به کانال اصلی تعبیه می شود که کلیه دمپرهای کنترل کننده و سنسورهای مورد نیاز ائم از ترموستات ، سنسورهای رطوبت ، فشار ، دود و غره در آن تعبیه می گردد.

3-درب های کلین روم

درب های مخصوص کلین روم دارای مشخصات خاصی هستند که در زیر به آنها اشاره شده:

دارای شیشه بازدید دوجداره سکوریت شده – جنس درب ، از پانل به ضخامت استاندارد 50 میلیمتر ، سطح رویی پانل کاملآ صاف و و مسطح ، عایق پلی یورتان استفاده از یراق آلات مرغوب مخصوص کلین روم شامل لولا ، دستگیره تمام استیل با مقطع گرد ؛ چهارچوب و فریم دور درب باید از جنس آلومینیوم با عملیات حرارتی و آنودایز باشد. رنگ پانل در سفید یا آبی – درها دارای پوشش کاملا صاف و بدون برجستگی و چارچوب مناسب برای نصب در اتاق های تمیز می باشند.

4-تعدیل کننده های صدا 

این نوع تجهیزات برای رسیدن به حداقل آلودگی صوتی در محیط کار ، در مسیر عبور هوا طراحی می گردند. این تجهیزات نسبت به جریان هوا دارای مقاومت پایینی بوده و باعث ایجاد بوی نا مطبوع یا آلودگی نمی شوند و همچنین در برابر جریان هوا دچار پارگی یا از دست رفتن کیفیت نشده و ضد حریق می باشند.

5-عایق بندی حرارتی و صوتی

تمام کانال های هوای استفاده شده در کلین روم با عایق مناسب عایق بندی می شوند . این عایقها از خروج صدا ، بخار و حرارت جلوگیری می کنند . همچنین عایق های مذکور غیر قابل اشتعال می باشند.

6-پس باکس 

در زمان انتقال تجهیزات به کلین روم ممکن است آلودگی ها و ذرات معلق در تجهیزات نفوذ کند که به همین دلیل باید از پس باکس استفاده شود . در اتاق پاک مکانی بنام پس باکس (Pass Box) برای تجهیزاتی که وارد اتاق می شوند وجود دارد که میزان آلودگی قابل انتقال از طریق وسایل و مواد به تاق پاک را به حد اقل برساند.

7-دیگر تجهیزات کلین روم

در کلین روم عمومآ تمام وسایل و تجهیزات استفاده شده باید استریل باشند و از خواص ویژه و خاصی برخوردار باشند.

از دیگر تجهیزات استفاده شده در کلین روم میتوان موارد زیر را نام برد:

1-فن فیلتر

2-هود لامینار

3دستمال های مخصوص کلین روم

4-میزها و نیمکت های کلین روم

5-دوش هوا

6-لباس اتاق تمیز

7-گیج اختلاف فشار

8-ساندویچ پانل

شرکت ساینا شیمی پلیمر کفپوش کلین روم را به شما عرضه می کند… کفپوش کلین روم می تواند خاصیت آنتی باکتریال داشته باشد، همچنین قابل شست و شو می باشد و بیشترین مقاومت را در برابر مواد شوینده دارد ؛ کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان بصورت یکپارچه و بعد از ساب کلی سطح و اعمال پرایمر در چند لایه اعمال می گردد. 

کفپوش کلین روم می تواند در رنگ ها و طرح های مورد دلخواه شما تولید و اجرا شود.